جلد 14 - جلد 14، شماره 5، ویژه نامه کووید-19                   جلد 14 - جلد 14، شماره 5، ویژه نامه کووید-19,1399 صفحات 31-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- موسسه آموزش عالی هشت بهشت اصفهان
چکیده:   (3709 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر به بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مردم شهر اصفهان در زمینه استفاده از خدمات الکترونیک در زمان شیوع کووید-۱۹پرداخت. 
روش کار: پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی-همبستگی است که بر روی 384 نفر از افراد بالای 18 سال ساکن در شهر اصفهان انجام شد. ابزار گردآوری پرسشنامه محقق ساخته شامل 35 سوال بود که به روش نمونه‌گیری گلوله برفی بین افراد واجد شرایط توزیع گردید. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: آگاهی، نگرش و عملکرد افراد مورد مطالعه در زمینه استفاده از خدمات الکترونیک در زمان شیوع کرونا با متوسط میانگین تفاوت معناداری دارد و بیشتر از متوسط میانگین است. این میزان برای آگاهی 99/3، برای نگرش 11/4 و برای عملکرد 75/3 بدست آمد. میزان آگاهی و نگرش زنان و مردان در زمینه استفاده از خدمات الکترونیک تفاوت دارد و در مردان بیشتر است، ولی بین عملکرد آنها در زمینه استفاده از خدمات الکترونیک تفاوت معناداری وجود ندارد. میزان آگاهی و عملکرد شهروندان بر اساس تحصیلات تفاوت ندارد، اما نگرش افراد با تحصیلات PhD در زمینه استفاده از خدمات الکترونیک قوی‌تر است، همچنین بین متغیرهای میزان آگاهی، نگرش و عملکرد شهروندان در زمینه استفاده از خدمات الکترونیک بر اساس شغل تفاوت معنادار وجود دارد و در افراد هیئت علمی بیشتر است. میزان آگاهی شهروندان در رنج سنی مختلف در زمینه استفاده از خدمات الکترونیک تفاوت ندارد ولی میزان نگرش و عملکرد تفاوت دارد و درسنین 30 تا 50 سال بیشتر از دیگر گروه های سنی است. نتایج تحلیل Smart PLS نیز نشان داد که نگرش و آگاهی شهروندان بر عملکرد آنها در استفاده از خدمات الکترونیک در زمان شیوع کرونا تاثیر مثبت دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد آگاهی، نگرش و عملکرد شهروندان شهر اصفهان در استفاده از خدمات الکترونیک بالاتر از میانگین است. راه‌اندازی سامانه‌های مختلف ارائه خدمات الکترونیکی در بسیاری از سازمانها، ارگان ها و کسب و کارهای تجاری و فروشگاه‌ها باعث شده که شهروندان اصفهانی بتوانند در منزل خود و از طریق موبایل یا سیستم رایانه، خدمات مختلفی که از سوی این سازمانها ارائه می‌شود را دریافت کرده و در زمان پاندمی کووید-19 کمتر نیاز در مکانها عمومی حضور فیزیکی داشته باشند.
متن کامل [PDF 535 kb]   (1088 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: کووید 19
دریافت: 1399/8/25 | پذیرش: 1399/11/25 | انتشار: 1399/12/10

فهرست منابع
1. Mbunge, Elliot Effects of COVID-19 in South African health system and society: An explanatory study. Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews. V. 14, Issue. 6, PP 1809-1814, 2020. [DOI:10.1016/j.dsx.2020.09.016]
2. Rezaeian M. World and the novel coronavirus disease (COVID-19. JRUMS. 19 (1) :1-2. 2020. [DOI:10.29252/jrums.19.1.1]
3. Untaru, Elena-Nicoleta & Han Heesup. Protective measures against COVID-19 and the business strategies of the retail enterprises: Differences in gender, age, education, and income among shoppers. Journal of Retailing and Consumer Services. Volume 60, 2021. [DOI:10.1016/j.jretconser.2021.102446]
4. Parker, L.D., The COVID-19 office in transition: cost, efficiency and the social responsibility business case, Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 33 No. 8, pp. 1943-1967. 2020 [DOI:10.1108/AAAJ-06-2020-4609]
5. Rogus,Stephanie; Joanne F.Guthrie, Mihai Niculescu, Lisa Mancino. Online Grocery Shopping Knowledge, Attitudes, and Behaviors Among SNAP Participants. Journal of Nutrition Education and Behavior. Volume 52, Issue 5, Pages 539-545, 2020. [DOI:10.1016/j.jneb.2019.11.015]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.