RT - Journal Article T1 - Control of a Heterogeneous Platoon of Vehicles with Actuator Lag, Communication Delay and Switched Interaction Topology: Constant Spacing and Constant Time Headway Policies JF - joc-isice YR - 2017 JO - joc-isice VO - 11 IS - 1 UR - http://joc.kntu.ac.ir/article-1-419-fa.html SP - 27 EP - 37 K1 - Heterogeneous platoon K1 - Communication delay K1 - Actuator lag K1 - Lyapunov-Razumikhin K1 - String stability AB - در این مقاله به کنترل یک گروه خودرو ناهمگن پرداخته می­شود. از آنجایی که معمولا ارسال داده در سیستم­های چندعاملی با تاخیر زمانی همراه است لذا تاخیر زمانی اندازه­گیری در طراحی کنترلر لحاظ می­شود. همچنین وقفه موتور نیز در مدل­سازی دینامیکی هر خودرو لحاظ می­گردد. برای هر خودرو یک کنترلگر خطی بر اساس فاصله نسبی و سرعت نسبی بین خودرویی، طراحی می­شود. نشان داده می­شود که دینامیک حلقه بسته گروه خودرو، یک دینامیک کلیدزنی خطی تاخیر زمانی خواهد بود. دو قضیه جدید برای بررسی پایداری سیستم کلیدزنی مزبور بر اساس قضیه لیاپانوف-رازومیخین ارائه می­گردد و نشان داده می­شود که گروه ناهمگن خودرو تحت هر سوئیچ دلخواه و نیز با لحاظ تاخیر زمانی ارتباطی و عملگری پایدار مجانبی خواهد بود. برای اثبات پایداری رشته­ای گروه ناهمگن خودرو تحت عمل سوئیچ و تاخیر زمانی، قضیه­ای جدید ارائه خواهد شد که قیودی بر ضرایب کنترلی سیستم اعمال می­کند. کیفیت روش­های ارائه شده توسط مثال­های شبیه­سازی بررسی خواهد شد. LA eng UL http://joc.kntu.ac.ir/article-1-419-fa.html M3 ER -