1- دانشگاه تهران
چکیده: (421 مشاهده)
این مقاله به بررسی طراحی یک کنترلکننده خطی تصادفی برای مدل نامعین تعلیق خودرو میپردازد. برای سیستم یک چهارم خودرو که پارامترهای میرایی و سختی آن متاثر از اغتشاشات تصادفی است مدل تصادفی ایتو به دست آمده است. بهمنظور مقابله با عدم قطعیت مدل، قانون کنترلی بهینه با استفاده از معادلات تصادفی همیلتون-جاکوبی-بلمن استخراج شده است. در ادامه با استفاده از لم ایتو و تعمیم تصادفی پایداری لیاپانوف، پایداری تصادفی سیستم حلقه بسته اثبات میشود. کنترلکننده تصادفی طراحی شده، برای فرم کلی سیستمهای تصادفی ایتو که در آن نویزهای سفید گوسی مستقل در چندین کانال روی پارامترهای سیستم تاثیر میگذارند، استخراج شده است که در ادامه بر روی مدل تصادفی تعلیق خودرو پیادهسازی میشود. همچنین در این مقاله نشان خواهیم داد قانون استقلال طراحی رؤیتگر از کنترلکننده برای چنین سیستمهای تصادفی که نویز در پارامترها ضرب میشود برقرار نخواهد بود. در نتیجه تمهیدی جهت طراحی رؤیتگر خطی برای این سیستمها با استفاده از معادلات سیستم افزونه به دست آمده است. در نهایت نتایج شبیهسازیهای عددی جهت صحه گذاری بر کارآمدی روش ارائه شده آورده شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: ۱۳۹۶/۸/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۷