مقالات پذیرفته شده                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه شهید باهنر
چکیده:   (1639 مشاهده)
چکیده: سیستم کنترل کشش از جمله سیستم­های مورد نیاز برای افزایش ایمنی خودرو به شمار می­آید. این سیستم کنترلی به منظور جلوگیری از لغزش بیش از حد چرخ­ها در هنگام شتاب­گیری به خصوص هنگامی که خودرو ناگهان شروع به حرکت می­کند کاربرد دارد. حفظ لغزش چرخ­ها در یک محدوده مطلوب در شرایط جوی نامساعد به دلیل اثرات ناشناخته سطح جاده و همچنین رفتار غیرخطی شدید تایر در طی فرآیند شتاب­گیری یک مسئله چالش برانگیز است. از سوی دیگر در طراحی کنترل­کننده، وجود برخی نامعینی­ها از جمله دینامیک­های مدل نشده و عدم­قطعیت پارامترهای خودرو، بایستی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین وجود یک قانون کنترلی مقاوم غیرخطی برای سیستم کنترل کشش الزامی است. در این مقاله، در ابتدا با استفاده از روش کنترل پیش­بین غیرخطی، یک کنترل­کننده غیرخطی برایسیستم کنترل کشش طراحی شده است. سپس، عدم­ قطعیت­های ناشناخته سیستم با استفاده از شبکه عصبی شعاعی پایه  به طور تطبیقی تخمین زده شده است. در ادامه برخی از نتایج شبیه ­سازی جهت ارزیابی رفتار سیستم کنترل پیشنهادی برای ردیابی لغزش چرخ مرجع در حضور نامعینی­ها برای مانور­های مختلف ارائه شده­اند. نتایج نشان می­دهد که سیستم کنترلی پیشنهادی عملکرد مناسبی در برابر اثرات غیرخطی و نامعینی­ها دارد.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/4 | پذیرش: 1399/8/11 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله کنترل می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Control

Designed & Developed by : Yektaweb